๐๐๐๐ซ๐จ๐ฆ ๐ฏ๐จ๐๐ฅ๐ญ ๐๐ ๐๐ง๐ ๐ฉ๐ฅ๐๐ค ๐ข๐ง ๐๐ ๐ฌ๐ญ๐๐ ๐ฉ๐ซ๐๐ญ๐ญ๐ข๐ ๐๐ง ๐ฎ๐ข๐ญ๐ง๐จ๐๐ข๐ ๐๐ง๐, ๐ญ๐๐ซ๐ฐ๐ข๐ฃ๐ฅ ๐ฃ๐ ๐๐จ๐จ๐ซ ๐๐๐ง ๐๐ง๐๐๐ซ๐ ๐ฌ๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐ฅ๐ข๐๐ฏ๐๐ซ ๐ฌ๐ง๐๐ฅ ๐๐จ๐จ๐ซ๐ฅ๐จ๐จ๐ฉ๐ญ?
Tijdens de ๐ฆ๐๐ฌ๐ญ๐๐ซ๐๐ฅ๐๐ฌ๐ฌ ๐จ๐ฆ๐ ๐๐ฏ๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐ฉ๐ฌ๐ฒ๐๐ก๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ aan de Universiteit van Amsterdam onderzocht ik de afgelopen maanden samen met een diverse groep hoe onze fysieke omgeving invloed heeft op gedrag, emotie en beleving.
๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ญ๐๐ฅ ๐ก๐จ๐จ๐ ๐ญ๐๐ฉ๐ฎ๐ง๐ญ๐๐ง:
โข De manier waarop Volkshotel en Hotel Casa Amsterdam verbinding en gemeenschap centraal stellen in hun ontwerp en gebruik.
โข De lezing van Stefan Pangratz (MIJKSENAAR) over hoe wayfinding niet alleen helpt bij oriรซntatie, maar ook comfort en identiteit aan een plek geeft.
โข De visie van Hans Karssenberg (STIPO) op placemaking en het belang van ontwerpen op ooghoogte, vanuit het perspectief van de gebruiker.
Wat ik meeneem?
โ๐๐ง๐๐ฅ๐ฎ๐ฌ๐ข๐๐ ๐จ๐ง๐ญ๐ฐ๐๐ซ๐ฉ๐๐ง ๐ฏ๐ซ๐๐๐ ๐ญ ๐จ๐ฆ ๐ฆ๐๐๐ญ๐ฐ๐๐ซ๐ค ๐๐ง ๐ก๐๐ญ ๐๐ซ๐ค๐๐ง๐ง๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ฏ๐๐ซ๐ฌ๐๐ก๐ข๐ฅ๐ฅ๐๐ง ๐ญ๐ฎ๐ฌ๐ฌ๐๐ง ๐ ๐๐๐ซ๐ฎ๐ข๐ค๐๐ซ๐ฌ.โ
Dat vraagt niet alleen om oog voor ontwerp, maar ook om kennis van de doelgroep en ruimte voor participatie: echt begrijpen wie ergens woont, werkt of verblijft, is essentieel om plekken te creรซren waar je je verbonden voelt.
Die gedachte sluit naadloos aan bij mijn werk bij ๐๐ญ๐ฎ๐๐ข๐จ ๐๐ญ๐๐๐ฆ๐จ๐ฌ๐๐๐๐ซ. Met een rugzak vol nieuwe inzichten en tools zet ik mijn koers voort: bijdragen aan leefomgevingen waar sfeer, beleving en verbondenheid voelbaar zijn.
Veel dank aan de enthousiaste groep en Fiona de Vos voor deze inspirerende en inhoudelijk sterke masterclass.